Extra raadsvergadering over brandbrief ondernemers en Kadernota

enkhuizen_marktvrijdag 15 september 2017 11:38

Door het opschuiven van de Kadernota bleef er onduidelijkheid voor de ondernemers, want er lag geen definitief besluit. Ook wil wethouder Struijlaart (VVD) toch graag een enquete rondsturen om draagvlak te meten voor het ondernemersfonds 2.0 en daarover ligt nu een brandbrief vanuit de OFE, organisatie van ondernemers in Enkhuizen...

Met de Kadernota worden de kaders vastgesteld voor de begroting in november, een belangrijk document dus, want voor allerlei onderwerpen kijken we alvast naar het komende jaar. Maar bij de laatste vergadering voor de zomer waren er evenveel stemmen voor als tegen een voorstel bij de Kadernota en.. bij het staken van stemmen moest de Kadernota opgeschoven worden. Normaal gesproken met 17 raadsleden komt dit niet voor maar het raadslid van NE lag helaas in het ziekenhuis en 2 leden van de VVD fractie waren er niet, waarvan 1 al met vakantie. En dus kon dit toch gebeuren.

Ondernemersfonds in de Kadernota

Ook het ondernemersfonds 2.0 zou opgenomen worden in het beleid voor volgend jaar, maar dat vond het college niet noodzakelijk dus het werd niet genoemd in de Kadernota. Dit in tegenstelling met wat was afgesproken met de ondernemers, dus heeft de ChristenUnie-SGP dit punt al in de Commissie BOFS van juni aangekaart, zie audioverslag.

Daarom kwam er ook een voorstel van onze partij om het Ondernemersfonds 2.0 wel in de kadernota op te nemen. Deze werd gelukkig ondersteund door meerdere partijen, maar het moet dus nog definitief vastgesteld worden met de Kadernota. En zo waren er meer punten welke vertraging opgelopen hebben door het verschuiven van de Kadernota.

Enquete vanuit het College en brandbrief OFE

Eigenlijk wil de wethouder eerst een enquete verspreiden om het draagvlak te toetsen, dat valt te lezen in een raadsbrief vanuit het college. Hoewel inderdaad door de raad is gevraagd om aantoonbaar draagvlak, wil dit niet zeggen dat een enquete het ultieme middel is om draagvlak aan te tonen. Wat doe je als er maar 30% of 40% van de enquetes terug komt?

Gezien de verslaglegging aangaande draagvlak op de site van het ondernemersfonds is er juist heel veel werk verzet! Men zou de niet-commerciele organisaties ontheffing kunnen verlenen, dan hou je alleen de ondernemers over. En met dit verslag is in elk geval aangetoond dat er draagvlak is onder de ondernemers zoals OFE, WBG, Horeca Nederland, MKB en meer organisaties. Daarnaast zijn er avonden georganiseerd waarvoor mensen werden uitgenodigd via de krant om van zich te laten horen, dus iedereen heeft zich kunnen uitspreken.

De ondernemers zijn -ons inziens terecht- bang voor verdere vertraging als er nu nog een enquete de deur uit moet dus ligt er een brandbrief op tafel, zie onder. In reactie daarop kwam de raadsbrief vanuit het College met verdediging van deze enquete, zie onder. Beide brieven zullen worden behandeld in de extra raadsvergadering aanstaande dinsdagavond aansluitend aan Commissie Grondgebied.

Al met al bleef er lang onduidelijkheid over de definitieve stemming rondom allerlei onderwerpen in de Kadernota. Dit betreuren wij enorm en gelukkig is dit ook de laatste keer. Volgende keer bij het staken van stemmen is het betreffende voorstel verworpen volgens het nieuwe reglement, gelukkig geen vertraging meer met deze reden.

We hopen op een constructieve vergadering komende dinsdag in het stadhuis en raadsvergaderingen zijn altijd openbaar dus van harte welkom!!

Meer over het ondernemersfonds 2.0 :

Meer over de Kadernota