Over het zwembad Enkhuizerzand

zwembadenkhuizenzaterdag 19 september 2015 22:13

Afgelopen dinsdagavond was er een info avond over het zwembad, over groepen gebruikers van het zwembad, resultaten, energiezuinigheid, mogelijkheden en de kosten...

Jaarlijks gaat er veel subsidie vanuit de gemeente naar het zwembad, zoals overigens veel zwembaden ondersteund worden door gemeenten in Nederland. Er was veel belangstelling. Veel groepen gebruikers waren goed vertegenwoordigd zoals de Reddingsbrigade, de Zwemvereniging EZV, Enkhuizer Balletschool en meer. En daarnaast waren er veel gemeenteraad- en commissieleden.

In groepen kreeg iedereen een rondleiding, ook in de machineruimte met uitleg over verwarmingsketels, zonnecollectoren en luchtkanalen en bijv warmte terugwinning ivm energiezuinigheid. En alle gebruikers gelegenheid om toe te lichten waarom en hoe zij gebruik maken van het zwembad.

Zo is er bijvoorbeeld ook de mogelijkheid voor ex-hartpatienten om op maat weer aan conditietraining te doen, Hart in Beweging. Deze groep gebruikers groeit al ruime tijd alleen is daarbij ook de vraag gesteld of dit goed bekend is hier en in De Streek en in hoeverre hier ook nog meer op gewezen kan worden door zorginstellingen. En zo kwamen er meerdere mooie initiatieven naar voren.

Ook heeft Volleybalvereniging Madjoe er een Beachvolleybalveld waar steeds meer gebruik van gemaakt wordt, afgelopen jaar zijn ze er ook begonnen met de junioren training te geven bijvoorbeeld, lees ook Enkhuizen Actueel hierover. Ook wordt het veld los verhuurd en dat kan bij het zwembad geregeld worden en wil men wekelijks gebruik maken van het veld kan men ingeroosterd worden.

Vervolgens werd er in groepen gesproken wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn voor kostenbesparing en of ideeen voor meer inkomsten. Ook kwamen er ideeen naar voren om meer gebruik van bijv de nieuwe speeltuin mogelijk te maken voor bijvoorbeeld ouders met kinderen tijdens zwemlessen, de horecafunctie nog meer in te zetten en meer suggesties. Kortom, meerdere ideeen en we hopen op een goed vervolg!

Herma Compaan

Zie ook: