Eerst concreet plan, dan pas geld vrij voor Kadernota SED 2018

SEDlogo2donderdag 09 maart 2017 14:34

Dat werd besloten door alle fractievoorzitters van Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland, na gezamenlijk overleg op initiatief van Pieter Heijkamp, fractievoorzitter ChristenUnie-SGP Enkhuizen. Er kwam een gezamenlijk amendement op de Kadernota 2018 voor de SED-organisatie. En deze werd afgelopen raadsvergadering met brede steun aangenomen...

Al in de commissievergadering ontstond discussie over het extra bedrag dat werd gevraagd voor de SED-organistie. Pieter Heijkamp heeft toen het initiatief genomen om alle fractievoorzitters van de SED uit te nodigen voor een gezamenlijk overleg op 22 februari. Vervolgens is een gezamenlijk amendement opgesteld om pas geld vrij te maken als er een concreet plan ligt. Het gezamenlijke amendement is in Drechterland vastgesteld en in Stede Broec in gewijzigde vorm aangenomen. Ook in Enkhuizen werd dit amendement op de Kadernota SED 2018 ingediend en ongewijzigd aangenomen door bijna de hele raad, alleen Lijst Van der Pijll stond er anders in.

Wat ter discussie staat is dat er wel geld gevraagd wordt, maar dat er geen concreet plan onder ligt. Of, mocht er wel een plan zijn, dan is dit plan niet ter inzage gegeven aan de raad van Enkhuizen, Stedebroec en Drechterland. Dat is de reden waarom onze fractie er veel moeite mee had om op deze manier geld beschikbaar te stellen, wel €1.665.000 aanvankelijk.

Het staat niet ter discussie of de mensen in de SED-organisatie hard werken, want we weten dat men echt heel hard werkt om deze organisatie goed te laten werken. De organisatie in deze vorm bestaat nog maar 2 jaar (sinds 2015) en uiteraard betekent dit dat nog niet alles vanzelf gaat en dat het samenwerken tussen de verschillende organisaties zeker nog een weg te gaan heeft.

Een paar dagen voor de raadsvergadering kwam er een raadsbrief van het College waarin een bijgesteld bedrag van € 450.000 gevraagd werd, bedoeld voor ‘het tijdelijk oplossen van de meest dringende personele knelpunten in de organisatie’. Ook voor dit bedrag geldt dat men de raad geen inzicht geeft op deze knelpunten en men maakt niet concreet hoe het geld besteed zal worden.

Het betreft de Kadernota SED voor 2018 dus dat betekent dat de gevraagde bedragen - hetzij €1.665.000 of € 450.000 - pas volgend jaar nodig zijn. Het lijkt onze fractie dus dat er nog voldoende tijd is om te komen met een concreet plan ter onderbouwing van het benodigde bedrag.

Pieter Heijkamp

Meer: